Nurme oli yksi ”Entreprenership Awards” -palkinnon ehdokkaista 2022

Nurmen parhaat ystävät tietävät jo, että Nurme sijoittui “Entrepreneurship Awards” kilpailun kategorian “Family Business of the Year” kolmen parhaan joukkoon.

Tämä on EAS:n ja Kredexin yhteisen laitoksen ja Central Union of Estonian Employers -liiton yhdessä järjestämä yrittäjäkilpailu, joka järjestetään tänä vuonna 27. kerran. Meille on suuri tunnistus ja kunnia olla yksi ehdokkaista Viron pisimpään käynnissä olevassa yrityskilpailussa. Ylittäessämme tämän virstanpylvään haluamme katsoa ajassa taaksepäin, kuinka pääsimme tähän pisteeseen 13 vuodessa.

Miten Nurme sai alkunsa?

Yksi Nurmen perustajista, perheen tytär Marit, kuvailee Nurmen alkua seuraavasti: ”Nurmen ensimmäiset tuotteet olivat saippuapalat, joita valmistin kotikeittiössäni joululahjaksi ystäville ja sukulaisille. Perheyrityksen perustaminen ei ollut tietoinen valintamme. Oli talouskriisin aikaa ja äitini oli työtön. Hänellä oli leipuritausta ja hän oli valmis ottamaan haasteen vastaan. Kosmetiikan tuottaminen myyntiin ideoideni pohjalta tuli hänen uudeksi tavoitteekseen ja yhteiseksi intohimoksemme.”

Ketkä ovat osa Nurmen perheyritystä?

Äiti Luule on ollut olennainen henkilö yrityksen perustan luomisessa. Nurmen perustamisesta lähtien hän on ollut paperikasan alla. Hän puolusti liiketoimintasuunnitelmaa saadakseen yrittäjätukea, mitä varten hän kävi ensin yrittäjäkoulutuksen. ”Luule on alusta asti ollut ammattitaitoisin paperityön kanssa, mutta hänen vastuullaan on myös itse tuotannon johtaminen ja tuotantotyöntekijöiden löytäminen,” sanoo Marit, joka näkee olevansa vastuullisempi luovasta työstä.

Marit keskittyy brändin rakentamiseen ja kaiken tuotekehityksen projektinhallinta on hänen vastuualueensa. Hän valitsee raaka-aineet ja toimittajat, kehittää kaavoja ja varmistaa, että tuotteet täyttävät kaikki hyvien tuotantokäytäntöjen vaatimukset. Marit vastaa tuotetietojen kokoamisesta, suunnittelun ohjaamisesta sekä osallistumisesta markkinointi- ja myyntiprosessiin. ”Myös kakkausten hankinta on minun vastuullani. Lisäksi olen yrityksen ”ympäristöpoliisi” ja takaan, että ympäristöystävällisiä valintoja tehdään joka vaiheessa,” hän selittää teräväsilmäistä työtään. 

Ketkä siis ovat Nurmen brändin miehet? Myös perheen isä Märt on ollut mukana Nurmen toiminnassa ja auttanut naisia ​​erilaisissa tilanteissa alusta alkaen. Aluksi hän asensi hyllyt ja uunin, mutta nyt hän on kunnostanut Nurmen tuotantotilan, jossa olemme toimineet viimeiset viisi vuotta. Märt on perheyrityksemme rakentaja, logistikko ja teknikko. 

Mukana on myös toinen perheenjäsen, Maritin aviomies Jimmy. Hän on toiminut Nurmen mentorina seitsemän vuotta ja viimeiset kaksi vuotta myös Nurmen toimitusjohtajana. ”Hänen vahvuuksiaan ovat tietohallinto ja teknologia. Hänen korkean linjauksensa ansiosta meillä on erittäin vahva verkkokauppa, digitalisaation tiekartta sekä tehokkaat markkinointi- ja myyntistrategiat,” Marit sanoo. 

Miten toimimme perheyrityksenä?

Kaikki me neljä olemme elinikäisiä oppijoita: opimme tyhjästä kosmetiikan muotoilua, markkinointia ja myyntiä, kirjanpitoa jne. Perheemme on osallistunut EAS-strategiaharjoitukseen, tuotekehityksen ja digitalisaation mestarikursseihin. Nurme-perhe ei kuitenkaan tee tätä kaikkea yksin: meillä on nyt vahva tiimi tukenamme. Me neljä kuitenkin teemme edelleen erilaisia ​​töitä. Joskus voit nähdä toimitusjohtajan ajamassa trukkia varastossa, Luulen valmistamassa saippuaa, Maritin laittamassa tuotteita esille Selverissä ja Märtin pullottamassa shampoota.

Suurin etu on tietysti se, että koko perheellä on yhteinen tavoite. Tämä pitää Nurmen yhdessä. 13 vuoden toiminnan aikana kaikki on tullut luonnostaan: jokaisella on oma tehtävänsä ja voimme oppia toistemme vahvuuksista korjataksemme heikkouksiamme. Meillä on ollut erimielisyyksiä, mutta ne päätyvät aina progressiivisiin ratkaisuihin.

Mitkä ovat yhteiset tavoitteemme?

Voit luottaa koko perheesi Nurmen käsiin, sillä valmistamme luonnollisia vartalonhoitotuotteita hiuksista varpaisiin vauvoille ja aikuisille. Nurme tarjoaa ympäristölliseen kestävyyden periaatteeseen perustuvan ratkaisun tuotannossaan: ”Luonnonkosmetiikan 50 vihreänsävyä”. Riippuen siitä, missä vaiheessa kuluttaja on, tarjoamme ratkaisun pakkauksettoman ja kiinteän kosmetiikan sekä kierrätettävän pakkauksen muodossa, jotka voidaan täyttää myös täyttöpakkauksilla tai myymälämme täyttöpisteissä alennuspäivinä. 

”Näin sekä tietoiset ympäristönsuojelijat että vasta ensimmäisiä askeleita tähän suuntaan ottavat voivat löytää ratkaisuja.” Lue lisää Nurmen askeleista kohti ympäristöystävällisempää tuotantoa. 

Mitä tulevaisuus tuo tullessaan?

Niille, jotka eivät ole vielä kuulleet salaisuutta, ostimme vuoden 2022 alussa Tapassa entisen leipomon tuotantorakennuksen, jossa on jopa 3 000 neliömetriä tuotantotilaa. Tämä saa meidät kukoistamaan ja mahdollistaa suosikkituotteidesi valmistamisen ahkerammin. Tänä ja ensi vuonna aiomme rakentaa tuotantolinjat Tapassa ja ottaa käyttöön ensimmäiset 700 neliömetriä. ”Ihana tuotantotilamme on meille liian pieni, mutta osa kosmetiikkatuotannosta jää vielä sinne. Tilan viereen onkin juuri rakennettu erillinen saippuatuotantorakennus, joka tuottaa 300 000 saippuaa vuodessa,” Marit sanoo.

Haluamme omalta osaltamme kiittää kaikkia Nurmen toimintaa vuosien varrella tukeneita asiakkaitamme sekä koko Nurmen perhettämme, joita ilman Nurmen luonnonkosmetiikkaa ei olisi olemassa. Marit, Luule, Jimmy ja Märt – kiitos 13 vuoden kovasta työstä ja sellaisen yrityksen luomisesta, josta voimme kaikki olla ylpeitä! Menemme eteenpäin yhdessä, kasvamme ja kehitymme yhdessä rakkaiden asiakkaidemme kanssa.

 

Katso Nurmea esittelevä video!

×