Nurmen 14-vuotinen taival: hidas alku, rohkea muutos ja katse tulevaisuuteen

Nurme juhlii 14-vuotista taivaltaan ja sen kunniaksi muistelemme, miten kaikki sai alkunsa. ”Hiljaa hyvä tulee”, kuuluu eräs suomalainen sananlasku. Juuri hitaasti, mutta varmasti Nurme on edennyt kohti suuria saavutuksia. 

Marit Nurmen kauppa
Kauppa Minu Väike Maailma

Perheyritys – hidas alku

Nurme on äidin ja tyttären yhteisluomus. Äiti Luule on yrityksen perustaja ja tytär Marit brändin rakentaja. Aluksi brändin nimi oli Nurme Seep (suomeksi Nurmen saippua), sillä tuolloin keskityttiin käsintehtyjen saippuoiden tuotantoon, eikä laajempaa näkemystä liiketoiminnasta vielä ollut. Ajan myötä valikoimaan lisättiin kylpykosmetiikkaa, vartalokuorinta-tuotteita sekä vartalovoiteita.

Tuotantotila on kasvanut 14 vuodessa 35 neliömetristä 3000 neliömetriin. Satakertaisesti.

Nurmen tarina sai alkunsa Maritin pienessä kotikeittiössä. Ajan mittaan siirryttiin vuokratilasta toiseen, kunnes lopulta rakennettiin täysin oma tuotantotila. Luulen suuri unelma oli nähdä Nurmea toimimassa tuotantotilalla. Tämä unelma toteutui vuonna 2015, kun hän ja hänen puolisonsa hankkivat Räbinan tilan Kosen kunnasta. Seurasi pitkä rakennusprosessi, josta kunnia kuuluu Märtille – Maritin isälle ja Luulen puolisolle. Juuri hän on Nurmen perheen moniosaaja, joka rakensi tuotantotilaan.

Nykyään yritys toimii Tapassa entisen leipomon tuotantorakennuksessa. Siellä on enemmän tilaa kuin toistaiseksi tarvitaan, mikä antaa uskoa tulevaisuuden laajenemiselle. Toivomme, että lähivuosina tilanpuutteesta ei enää tarvitse olla huolissaan.

Ensimmäinen vuosi

Kolmen vuoden ajan kotikeittiössään saippuaa valmistettuaan Marit jakoi kaiken taitonsa ja tietonsa äitinsä kanssa. Kun yritys perustettiin, äiti oli saippuapadan ääressä ja Marit keskittyi myyntiin.

Jälleenmyyjien hankkiminen osoittautui Maritille haastavaksi tehtäväksi. Hänellä ei ollut aiempaa kokemusta myyntialalta eikä vähittäiskaupan toiminnasta, eikä hän edes tiennyt, kuinka suuria myyntikatteiden tulisi olla. Osa kauppiaista suostui ainoastaan realisointimyyntiin. Yrityksen alkuvaiheessa koettiin takaisku, kun eräs jälleenmyyjä ei myynytkään tuotteita, vaan ajautui suoraan konkurssiin, jättäen alkutaipaleella olevan yrityksen täysin ilman rahaa.

Tuotteet vuonna 2012

Ensimmäiset vuodet opettivat Luulelle, että vaikeilla taloudellisilla olosuhteilla voi olla myös myönteinen vaikutus. Tuotteiden kysyntä oli vähäistä, mutta se tarjosi mahdollisuuden oppia ja suunnitella. Hän selviytyy uudella alalla vahvan tahdonvoimansa ja motivaationsa ansiosta. Innostus ei hiipunut pitkistä päivistä huolimatta. Aluksi hän valmisti noin 500 saippua kuukaudessa – pieni alku matkalla kohti suurta unelmaa.

Vaikeat vuodet ja oppitunnit

Alkuvuodet eivät olleet helppoja. Kolmen ensimmäisen vuoden aikana ei ollut selvää, milloin voitaisiin alkaa maksamaan palkkoja. Kolmannen ja viidennen toimintavuoden välille osui Maritin ja Luulen suurin erimielisyys. Markkinointi- ja myyntioppaiden mukaan pakkaus myy eniten, mutta alkuperäinen Nurme Seep jäi uusien kilpailijoiden varjoon. ”On ymmärrettävä, että neuvostoajan ihmisenä äitini ei luottanut tähän ideologiaan. Totuutta oli hänenkin vakaumuksensa: jos tuote on hyvä, pakkauksella ei ole väliä”, Marit kertoo. Sukupolvien väliset erimielisyydet johtivat jopa ajatukseen kulkea tulevaisuudessa erillisiä polkuja. Uusi pakkaus kuitenkin suunniteltiin, ja myynti alkoi kasvaa. Tämä opettavainen kokemus muutti molempia.

Ensimmäinen saippua

Ensimmäinen saippua – autenttisuus ja kehitys

Ensimmäinen saippua suunniteltiin muistuttamaan aitoa vanhanaikaista käsintehtyä saippuaa. Etiketit tulostettiin, leikattiin käsin sopivan kokoisiksi ja liimattiin värilliselle paperille. Tämä ratkaisu oli materiaalikustannuksiltaan edullinen, mutta pakkaamiseen kului paljon aikaa.

Unelmointi ja muutos

Marit kannustaa unelmoimaan, sillä 14 vuotta sitten nykyinen Nurme tuntui mahdottomalta. Nykypäivän visio oli tuolloin unelma. Nurme on ollut avoinna uusille mahdollisuuksille, kannustanut kokeilemaan ja löytämään piileviä kykyjä.

Perheyrittäjyys – hyvät suhteet ja arvot

Luule ja Marit korostavat perheyrittäjyyden myönteisyyttä. Yhteiseen yritykseen liittyvät perhesuhteet auttavat ymmärtämään toisiaan syvällisemmin ja vahvistavat yhteisiä arvoja. Nurme on ollut äidin ja tyttären elämäntyö, jossa aikaa ei ole mitattu eikä työtä halveksittu. ”Perheeseen voi aina luottaa. Uskon, että juuri perheen ansiosta Nurme on päässyt siihen vaiheeseen, jossa se nyt on”, sanoo Luule.

Puolisot Märt ja Luule

Haasteet ja kasvu

Marit näkee kasvupotentiaalin yrityksen DNA:ssa. ”Paikallaan pysyminen tarkoittaa taantumista”, hän sanoo. Viime vuodet ovat olleet yrityksen sisäisen kehityksen vuosia, jolloin on panostettu prosesseihin, digitalisointiin ja verkkokauppaan. Nurmen suurin kasvuvaihe oli vuonna 2020, jolloin Marit itse tunnistaa kokeneensa uupumisen. Yrityksen kasvaessa on selviydyttävä yhä suuremmista ongelmista ja haasteista. ”Ratkaisuksi osoittautui, että mieheni Jimmy astui johtamaan Nurmea. Aluksi tilapäisesti, mutta kuten nyt tiedämme, Jimmy on perheyrityksellemme korvaamaton voimavara,” Marit sanoo.

Nykyinen tuotantorakennus Tapsassa

Brändin sanoma

Toiveenamme on, että Nurme olisi rakastetuin, suosituin ja saavutettavin kotimainen luonnonkosmetiikkabrändi. Vaikka toimintamme on kansainvälistä, tuotekehityksessä keskitymme paikallisten asiakkaiden tarpeisiin. Kotimaan markkinat ovat meille aina etusijalla. Nurme on meille enemmän kuin pelkkä tuotemerkki – se on tarina. Tarina tuotantotilasta, hymyilevistä työntekijöistä, viihtyisistä työpajoista ja jatkuvasta kehityksestämme. Toivomme, että jokaiselle, joka näkee sanan Nurme, muodostuisi mielessä ne kauniit kuvat ja tarinat, jotka liittyvät brändiimme.

 

 

Maritin suosikkituotteet

Rosmariinishampoo

Neroli-misellivesi

Neroli-päivävoide 

Sitruunaruohovartalomaito

Luulen suosikkituotteet

Avokadoöljy

Shea-mantelivoide

Kuoriva jalkasaippua

Tulevaisuus on täynnä mahdollisuuksia sekä haasteita ja Nurme on valmis kohtaamaan ne.

×