12 vuotta Nurmen luonnonkosmetiikkaa

12 vuotta Nurmen luonnonkosmetiikkaa

Nurme juhlii 12. syntymäpäiväänsä tässä kuussa. Tätä aikaa edelsi kolme vuotta harrastuskokeiluja käsintehtyjen saippuoiden ja kylpykosmetiikan kanssa. Miten Nurme on kasvanut Viron suosituimmaksi luonnonkosmetiikkatuotemerkiksi?

Kaikki alkoi siitä, kun Nurmen toinen perustaja Marit Tiits alkoi kokeilla saippuan valmistusta oman kotinsa keittiössä tyttärensä synnyttyä. Ensin hän halusi tehdä vain joululahjoja ystävilleen ja sukulaisilleen, mutta myöhemmin hänellä oli henkilökohtainen tarve lievittää kuivaa ja kutiavaa ihoa. Hänelle oli selvää, että iho-ongelmista kärsivät monet ja että ihon elinvoimaisuuden palauttamiseksi on aloitettava vartalonpesuaineesta.

Nurme kaasasutaja Marit Tiits
Nurmen toinen omistaja Marit Tiits Nurmen edustusmyymälässä vuonna 2012

Ensimmäinen saippua valmistettiin kotona, ja ensimmäisenä pakkauksena toimi kaapisto. ”Sain lipeää ystävältäni. Ostin kookos-, palmu-, oliivi- ja auringonkukkaöljyn kaupasta”, Marit muistelee ensimmäistä saippuaansa, johon hän sai ohjeet internetistä. Raaka-aineet ostettiin ekokaupoista kalliilla hinnalla. ”Saippuan valmistukseen käytettyjen raaka-aineiden korkeasta hinnasta huolimatta ensimmäinen kokeilu oli onnistunut”, Marit muistelee. Tietenkin aloitteleva saippuavalmistaja aloitti uuden erän, mutta toinen ja jopa kolmas erä eivät onnistuneet yhtä hyvin. Hänellä oli intoa, mutta vain vähän tietämystä. Ensimmäisistä epäonnistumisista huolimatta Marit pian jakoi 800 ilmaista saippuapalaa tuttavilleen.

Marit muisteleeunohtumatonta tarinaa: ”Kun aloitin saippuan valmistamisen, lahjoitin ne ystäville. Useat vastaanottajat käyttivät saippuaa hyvin varovasti ja olivat yllättyneitä huomatessaan, ettei heidän ihonsa enää kutissut. He ylistivät lahjaa. Oli hämmästyttävää, että kokeilin valmistamiani saippuoita vasta puoli vuotta myöhemmin ja tulin samaan tulokseen. Ensin luulin saippuoiden olevan hyvä lisä kylpyhuoneeseen, enkä koskaan miettinyt peseväni niillä kehoani. Jännitys vain tiivistyi, kun huomasin, että olin onnistunut muuttamaan maailmaa.”

Nurme Looduskosmeetika asutajad
Nurmen perustajat tuotantolaitoksen pihalla vuonna 2020

Nurmen luonnonkosmetiikan todellinen ponnistus perheyrityksenä sai alkunsa vuoden 2009 talouskriisistä, kun sekä Marit että hänen äitinsä Luule Tiits saivat irtisanomisilmoituksia. ”Kerroin äidilleni, että vaikein asia eli saippuayrityksen perustaminen oli jo tehty”, sanoo Marit. ”Monet ihmiset suosivat luonnonsaippuaa.”

Luule muistuttaa: ”Perustin Nurme Looduskosmeetika -nimisen yrityksen – Marit ja minä ajattelimme muutakin kuin vain saippuan valmistamista”, Luule muistelee yrityksen alkuvaiheita, jota ennen hän työskenteli Kosen huonekaluliikkeessä kymmenen vuoden ajan. Työttömyysvakuutusrahaston tuella tämä ahkera nainen lähti hakemaan perustietämystä yrityksen perusteista, jonka jälkeen rahasto tarjosi myös alkupääoman tuotannon aloittamiseen.

”Aloin kehittämään tietokonetaitojani ja opettelin englantia. Keräsin opetusmateriaalia internetistä, tutkin lakeja käsintehdyn kosmetiikan myymiseen ja ostin tarvitsemani raaka-aineet. Olin aina kokeilemassa ja analysoimassa. Yhdessä kohtaa huomasin, että kotona oli jo liikaa saippuaa. Mitä oikein teen niillä?” Luule muistelee. Kevätmessut olivat kuitenkin alkamassa, joten Luule pakkasi saippuat ja lähti myymään niitä. ”Ajattelin, että olisi hienoa, jos pääsisin niistä kaikista eroon. Mutta yllätyin täysin, kun kuulin, että ihmiset ovat erittäin kiinnostuneita tällaisista tuotteista.”

Myöhemmin perheen isä ja Maritin aviomies liittyi mukaan. Kaikki perheenjäsenet täydentävät toisiaan ja jokaisella on oma erityistaitonsa. Tänä vuonna Nurmelle myönnettiin EAS:n (Enterprise Estonia) Vuoden perheyritys -palkinto. Nykyään yritys työllistää yhteensä 12 työntekijää ja 8 freelanceria, jotka tarjoavat muun muassa design-, markkinointi-, verkkosivusuunnittelu- ja tuotekehityspalveluja.

Nurme talu
Vanha maatilarakennus, josta Nurmen tuotantorakennus rakennettiin vuonna 2016

Nurmen tuotantotila sijaitsee Harjun maakunnassa, Kosessa, Liivan kylässä. Viime vuosina olemme toimineet samassa paikassa, mutta ennen sitä olemme muuttaneet neljä kertaa – joka kerta toistaan suurempaan tuotantotilaan. Meillä oli unelma, että Nurme, joka tarkoittaa kukkien ja perhosten asuinpaikkaa, tulisi sijoittaa tällaiseen ympäristöön. Viisi vuotta sitten täydellinen maatila Liivan kylässä kutsui meitä. Itse asiassa se oli vanha lato, joka oli täynnä lantaa. Maritin vanhempien ja isän kultaisten sormien ansiosta tänä päivänä kompleksissa on neljä toiminnallista rakennusta, joista viimeisin on vasta rakennettu vain saippuan valmistamiseen. “Nauramme itsellemme, koska tavoitteemme on rakentaa yksi rakennus vuodessa. Tietenkin olisi helpompaa siirtyä teknologiapuistoon kuin tuottaa maatilalla, mutta haluamme noudattaa periaatetta, jonka mukaan Nurmen tuotteiden tuotantoympäristön on tuettava Nurmen omia arvoja – olla lähellä luontoa”, sanoo Marit. Nurmen varasto ja toimistorakennus muutti äskettäin uudempaan ja suurempaan tilaan Tallinnaan, ja jotkut asiakkaamme ovat jopa vierailleet uudessa näyttelytilassamme

Nurme pood
Nurmen edustusmyymälä Sikupillin keskustassa vuonna 2013

Useat saattavat muistaa Nurmen saippuakaupan Sikupillin keskustassa. Tuolloin suhteellisen pienenä ja tuntemattomana tuotemerkkinä halusimme olla lähempänä asiakkaitamme. Vuosien saatossa kuitenkin kehitimme verkkokaupan ja laajensimme jälleenmyyjien verkostoa siihen laajuuteen, että erillisen kaupan ylläpitäminen ei enää ollut käytännöllistä.

Missä Nurme on tänä päivänä ja mikä on seuraava tavoite?

Nykyään Nurme on kasvanut yhdeksi suosituimmaksi kotimaiseksi luonnonkosmetiikkabrändiksi. Pieni saippuavalmistaja on kasvanut koko vartalon brändiksi, joka kattaa kehon tarpeet varpaista hiuksiin sekä lasten ja miesten tarpeet. Nurmen motto on, että luonto tarjoaa kaiken tarvittavan, ja ihonhoitotuotteiden tulisi rajoittua siihen. ”Asiakkaamme noudattavat luonnonmukaisuutta ja ajattelevat ympäristön hyvinvointia. Haluamme olla brändi, johon asiakas voi luottaa, koska kuluttaja ei aina voi olla tietoinen kaikista ainesosista, joita kosmetiikassa pitäisi välttää”, sanoo Marit.

Nurmen lyhytaikaisiin suunnitelmiin kuuluu tuotevalikoiman laajentaminen kategorioihin, joiden valikoima on tällä hetkellä pienempi. Esimerkiksi kasvojenhoitotuotteisiin lisätään pian uusia ja jännittäviä tuotteita. Uusien tuotteiden kehittäminen on jatkuva prosessi, joka vie paljon aikaa. Yhden tuotteen kehittäminen kestää keskimäärin 1-2 vuotta, mutta tiettyjen tuotteiden kohdalla sitäkin pidempään.

Marit Tiits
Marit Nurmen tuotannossa

Marit suosittelee jokaista valitsemaan kotimaisen valmistajan kosmetiikan ja kotitalouskemikaalien osalta. ”Silloin et varmasti tee virhettä, koska kaikki virolaiset kosmetiikkavalmistajat ovat laadukkaita (ja luonnollisia). On hyvä varmistaa, että valmistaja on läpäissyt viralliset turvallisuusarviot ja analyysit. Tämä takaa, että tuote on turvallinen käyttäjälle ja että se on testattu laboratoriossa.” Eri viranomaiset tarkastelevat Nurmen toimintaa useita kertoja vuodessa. ”

Suurin ongelma on viherpesu. Pienillä valmistajilla ei ole tähän varaa, mutta suurilla yhtiöillä on. Voidaan nähdä, ettei tuotteen sisältö ole muuttunut vuosikymmeniin, mutta pakkauksessa näkyvät vihreät lehdet ja kukkakuvat. Pienenä paikallisena valmistajana meidän on oltava avoimia, ja mikä tahansa petos paljastuisi heti. Minulla on erittäin korkeat standardit sekä kosmetiikan että puhdistustuotteiden osalta, ja Nurmen tuotteita kehitettäessä niiden on ensin saatava minun suostumukseni. Tietenkin teen aina parhaan päätöksen itselleni, ja myös asiakkaat voivat olla osa prosessia”, Marit vahvistaa.

×